<p style="color:#1f497d;">Udskoling</p>

Her kan du lade dig inspirere af, hvordan andre har arbejdet med innovation i udskolingen i Hvidovre Kommune.

Inspiration til udskolingen

Elever af Ellehammer

Elever af Ellehammer er et innovativt samarbejde mellem Hvidovre Kommunes folkeskoler og det lokale erhvervsliv. Projektet handler overordnet om, at elever i folkeskolens udskolingsklasser (7.-9. klasse) skal løse virkelige problemstillinger for lokale virksomheder.

Det er udvalgte lærere og repræsentanter fra erhvervslivet, der samles i en arbejdsgruppe, og i fællesskab beskriver de virkelighedsnære udfordringer, som eleverne skal løse. Herefter er der elevernes opgave at idégenerere, idéudvikle og produktudvikle en løsning til casen.

 

Mål med Elever af Ellehammer:

Eleverne trænes i kreative, innovative og entreprenante arbejdsmetoder

  • Eleverne får en konkret og virkelighedsnær undervisning
  • Eleverne får kendskab til arbejdsprocesser og jobmuligheder i lokale virksomheder

 

Inspiration:

  • Se hvordan du kommer i gang her
  • Se en beskrivelse af en projektuge med virksomhedssamarbejde her
  • Du kan downloade en pdf med de udfordringer, som eleverne har arbejdet med i Elever af Ellehammer: Udfordringer_Idékatalog

Generation Grøn

Generation Grøn var et projekt, som havde til formål at forandre Vestegnens borgeres affalds- og ressourceforståelse på en ny og positiv måde. Det skulle ske ved, at 68 elever fra Langhøjskolen skulle arbejde sammen på tværs af 5.-8. klasse for at skabe kunstværker og installationer, der skulle inspirere folk til at smide mindre mad ud.

 

Mål med projektet

I projektet mødte eleverne en masse kunst og prøvede selv kræfter med kunsten. Eleverne fik derudover en del af viden og udviklede selv ideer til, hvordan man kan forandre borgernes vaner, når det gælder affald, emballage og madspild. Det gav dem en særlig grøn bevidsthed.

Dette er et eksempel på, hvordan folkeskolen kan være med til at udvikle elevernes innovative og kreative evner samtidig med, at de lærer om samfundsansvar. Det er en måde, hvorpå eleverne bliver mere bevidste om den virkelighed, de befinder sig i.

 

Eksempel på elevernes idéer

Et af elevernes værker er en æbleuro med ti æbler, hvor seks af dem er farvet sorte, for at vise det store madspild, der sker hver dag. Seks ud af ti æbler bliver ikke spist. Tanken er, at kunstværket skal hænge i en dagligvarebutik for at minde folk om, hvor mange æbler, der aldrig bliver spist. Et andet af elevernes kunstværker er en madspilds-spiral i Flexi Trax inspireret af den østrigske kunstner Hundertwasser.

 

Samarbejde på tværs

Generation Grøn var en ny form for tværgående samarbejde mellem Langhøjskolen, Vestegnens kulturinvesteringsråd, Aalborg Universitet/INCEVIDA, Concito/klimaambassaden, Hvidovre Bibliotekerne, InnovationLab Hvidovre, Arken, Hvidovre By- og Teknisk Forvaltning og Coop/Kvickly.

Se projektets blog her.

Klimakonkurrence

Hvidovre kommune har de seneste to år afholdt en klimakonkurrence for udskolings- og mellemtrinsklasser fra kommunens ni folkeskoler. I konkurrencen skal eleverne finde på kreative og innovative løsninger på virkelige klimaudfordringer.

 

Vinderne af Klimaudfordringen 2014

I 2014 gik de to førstepladser til 8.C fra Frydenhøjskolen og 4.B fra Langhøjskolen, der hver vandt 2.500 kroner til klassekassen.

8.C  havde lavet en film med navnet ’Klimakrigerne’, der blandt andet viste vigtigheden i at lukke vandhaner og slukke for lys og whiteboards i klasselokalerne. Se filmen her.

4. B vandt for deres ’Byttebiks’ – et projekt, hvor der byttes legetøj frem for at købe nyt. På den måde spares der rigtig mange energiressourcer ved, 1) at der ikke skal produceres nyt legetøj, og 2) at legetøjet derved ikke skal transporteres langvejs fra. Se mere om Byttebiksen her.

Tilvalgsfag i virksomhedslære og innovation

Dansborgskolen har oprettet et tilvalgfag i virksomhedslære og innovation.

 

Målet

Målet er, at eleverne lærer den proces, man skal igennem, når man skal starte en virksomhed op - lige fra idéudvikling til budget og reklame. Derudover får eleverne kendskab til mange forskellige virksomhederstyper.

Det er især social innovation og iværksætteri eleverne skal beskæftige sig med. Social innovation og iværksætteri betyder, at man tænker over, hvad man kan gøre for fx andre mennesker eller miljøet i forbindelse med den virksomhed, man vil starte op.

Holdet besøger og får besøg af forskellige virksomheder og eksperter på området undervejs i forløbet.

 

Starte egen virksomhed

Med udgangspunkt i social innovation og entreprenørskab skal eleverne være iværksættere og udvikle idéer til nye virksomheder.

Til denne udviklingsproces benytter læreren sig af metoden, Design to Improve Life. Du kan læse mere om metoden her.

 

Innovationsrum

Undervisningen foregår i Innovationsrummet på Avedøre Bibliotek, da det er vigtigt, at eleverne kommer ud af deres faste rammer, relationer og rutiner. På den måde mener deres lærer, at eleverne får de bedste vilkår til at tænke nyt. Du kan læse mere om Innovationsrummet her.

 

Vil du vide mere, kan du kontakte:

Christine Jørgensen

Mail: christineaj.tw@gmail.com