<p style="color:#1f497d;">Mellemtrin</p>

Her kan du lade dig inspirere af, hvordan andre har arbejdet med innovation på mellemtrinnet i Hvidovre Kommune.

Inspiration til mellemtrinnet

Projekt: Ny Skolegård

Ny Skolegård var et projekt på Dansborgskolen, hvor 5.c var med til at udvikle skolens nye skolegård.

Projektet blev skudt i gang, da en repræsentant fra kommunen fortalte, at der var en pulje penge, som skolerne kunne søge for at få en ny skolegård.

5.c´s lærer tænkte: ”Eleverne skal da være med til at designe skolegården, når det er dem, der skal bruge den!”, og hun gav derfor eleverne opgaven; Design jeres egen skolegård.

 

Fremgangsmåde

Eleverne blev inddelt i grupper, hvor hver gruppe skulle udarbejde et løsningsforslag. Grupperne skulle idéudvikle, lave research, lave budget og tegne skitser i de rigtige målestoksforhold.

Da grupperne var færdige, fremlagde de deres idéer for hinanden, og de stemte om, hvilke løsning de skulle arbejde videre med.

Da den vindende løsning var blevet valgt, blev eleverne inddelt i nye grupper, der skulle arbejde med forskellige aspekter i projektet. Der var en kreativitetsgruppe, en budgetgruppe, en formidlingsgruppe, og en materialegruppe. På den måde fik eleverne undersøgt projektet hele vejen rundt.

Da eleverne var færdige, skulle de fremlægge deres løsninger for en legepladssælger, der på baggrund af fremlæggelserne lavede et professionelt tilbud. Dette tilbud blev sendt op til kommunen.

Resultatet blev, at repræsentanten fra kommunen kom tilbage til skolen og annoncerede, at eleverne havde fået tildelt 250.000 kr. som hjælp til at realisere den nye skolegård.

Generation Grøn

Generation Grøn var et projekt, som havde til formål at forandre Vestegnens borgeres affalds- og ressourceforståelse på en ny og positiv måde. Det skulle ske ved, at 68 elever fra Langhøjskolen skulle arbejde sammen på tværs af 5.-8. klasse for at skabe kunstværker og installationer, der skulle inspirere folk til at smide mindre mad ud.

 

Mål med projektet
I projektet mødte eleverne en masse kunst og prøvede selv kræfter med kunsten. Eleverne fik derudover en del af viden og udviklede selv ideer til, hvordan man kan forandre borgernes vaner, når det gælder affald, emballage og madspild. Det gav dem en særlig grøn bevidsthed.

Dette er et eksempel på, hvordan folkeskolen kan være med til at udvikle elevernes innovative og kreative evner samtidig med, at de lærer om samfundsansvar. Det er en måde, hvorpå eleverne bliver mere bevidste om den virkelighed, de befinder sig i.

 

Eksempel på elevernes idéer
Et af elevernes værker er en æbleuro med ti æbler, hvor seks af dem er farvet sorte, for at vise det store madspild, der sker hver dag. Seks ud af ti æbler bliver ikke spist. Tanken er, at kunstværket skal hænge i en dagligvarebutik for at minde folk om, hvor mange æbler, der aldrig bliver spist. Et andet af elevernes kunstværker er en madspilds-spiral i Flexi Trax inspireret af den østrigske kunstner Hundertwasser.

 

Samarbejde på tværs
Generation Grøn var en ny form for tværgående samarbejde mellem Langhøjskolen, Vestegnens kulturinvesteringsråd, Aalborg Universitet/INCEVIDA, Concito/klimaambassaden, Hvidovre Bibliotekerne, InnovationLab Hvidovre, Arken, Hvidovre By- og Teknisk Forvaltning og Coop/Kvickly.

Se projektets blog her. 

Klimakonkurrence

Hvidovre kommune har de seneste to år afholdt en klimakonkurrence for udskolings- og mellemtrinsklasser fra kommunens ni folkeskoler. Eleverne skal finde på kreative og innovative løsninger på virkelige klimaudfordringer.

 

Vinderne af Klimakonkurrencen 2014

I 2014 gik de to førstepladser til 8.C fra Frydenhøjskolen og 4.B fra Langhøjskolen, der hver vandt 2.500 kroner til klassekassen.

8.C  havde lavet en film med navnet ’Klimakrigerne’, der blandt andet viste vigtigheden i at lukke vandhaner og slukke for lys og whiteboards i klasselokalerne. Se filmen her.

4. B vandt for deres ’Byttebiks’ – et projekt, hvor der byttes legetøj frem for at købe nyt. På den måde spares der rigtig mange energiressourcer ved, 1) at der ikke skal produceres nyt legetøj, og 2) at legetøjet derved ikke skal transporteres langvejs fra. Se mere om Byttebiksen her.