<p style="color:#1f497d;">Indskoling</p>

Her kan du lade dig inspirere af, hvordan andre har arbejdet med innovation i indskolingen i Hvidovre Kommune.

Inspiration

Dansk-projekt: Fortæl en god historie

Projektet, Fortæl en god historie, er et innovativt forløb, der er udviklet af en dansklærer fra Dansborgskolen.

 

2. klasse på Dansborgskolen har gennemført forløbet: 

Eleverne i 2. klasse skulle udvikle et værdiskabende og lærende produkt, som skulle give 0. klasserne redskaber til at fortælle en god historie. Produktet kunne fx være en historiekasse med tegnede figurer, et spil, en ipad og introduktion til Puppet Pals eller noget helt andet, som 2. klassen skulle udvikle på baggrund af deres viden.

Læreren havde materialer klar til produktets udviklingen; LEGO, modellervoks, piberensere, skotøjsæsker, karton, paptallerkner, sugerør, m.m.

Forløbet blev afsluttet ved, at fem grupper fra 2. klasse afleverede et produkt til Det Pædagogiske Læringscenter(PLC) på Dansborgskolen, som 0. klasserne fremover kan låne.

 

Forløbets faglige mål

Eleverne skal kunne genkende og arbejde med deres egne kompetencer og evner inden for danskfærdigheder. I dette forløb: historieopbygning, komponenter i en fortælling og de tre ordklasser: navneord, udsagnsord og tillægsord.

 

Teorien bag projektet

Forløbet er opbygget og inspireret af bogen: Innovative elever – undervisning i fire faser, af Lillian Rohde og Anja Lea Olsen, 2013, Akademisk forlag.

Forløbet er primært bygget op omkring FIRE-modellens design:

  • Forstå
  • Ideudvikle
  • Realisering
  • Evaluere

En struktur, der blandt andet bruger tankerne om erfaringsbaseret læring. Eleverne skal lære at bevæge sig i et innovativt mindset, være kreative og entreprenante.

 

Tryk her, hvis du vil downloade hele forløbet.

 

Forløbet er udviklet og designet af: Elizabeth Gray, 2014.

Vil du vide mere, kontakt:

Elizabeth Gray

Telefon: 28904238

Mail:elgi.gray@gmail.com